460,000 تومان

موجود در انبار

در بازی اتابک یک نفر در نقش عبدالمجید ( اتابک ) و بقیه بازیکنان در نقش تاجر ظاهر می شوند و باید کالاهایی را خرید و فروش کرده و بدون اینکه اتابک از آنها مطلع شود به شهر تبریز برسانند. در این بازی هنر سخنوری شما تعیین میکند که اتابک راز شما را کشف کند یا نه.

شناسه محصول: 115501
موضوع

استراتژیک , بازی رومیزی و BoardGame

رده سنی

8 سال به بالا , نوجوان و بزرگسال

تعداد بازیکن

2 , 3 , 4 , 5

معرفی بازی اتابک والی تبریز

در بازی اتابک یک نفر در نقش عبدالمجید ( اتابک ) و بقیه بازیکنان در نقش تاجر ظاهر می شوند و باید کالاهایی را خرید و فروش کرده و بدون اینکه اتابک از آنها مطلع شود به شهر تبریز برسانند. در این بازی هنر سخنوری شما تعیین میکند که اتابک راز شما را کشف کند یا نه.

شرح بازی اتابک والی تبریز

بلوف زنی و راست گویی از ارکان اصلی این بازی فکری مهیج می باشد. 3 تا 5 نفر بازیکن باید اجناسی را در کیسه خود گذاشته و از شهر خارج کنند. ولی برای این کار باید والی شهر را متقاعد سازند. ممکن است نیاز به راستگویی باشد. گاهی باید رشوه بدهند و یا بلوف بزنند. والی شهر هم باید تلاش کند تا محتویات کیسه بازیکنان را حدس بزند تا بتواند از آنها باج بگیرد. ولی اگر حدس و گمان اتابک اشتباه از آب در بیاید باید هزینه آن را بپردازد.
بازی اتابک والی تبریز در چند دست انجام می شود و هر بار یک بازیکن نقش اتابک را بازی کرده و بقیه تاجر می شوند. وقتی هرکدام از بازیکنان دوبار درنقش اتابک قرار گرفت بازی تمام می شود.

در شروع بازی هر بازیکن یک کارت مخصوص حجره و کیسه ی هم رنگ آن و 50 سکه ( شامل 1 سکه 20 تومانی ، 5 سکه 5 تومانی و 5 سکه 1 تومانی ) دریافت می کند.

کارت های بازی اتابک والی تبریز

1. کالاهای مجاز ( کارت های سبز رنگ )

2. کالاهای غیرمجاز ( کارت های قرمز رنگ )

3. کالاهای درباری ( کارت های دارای نوار طلایی رنگ که غیر مجاز محسوب می شوند.)

چیدمان بازی اتابک والی تبریز

ابتدا باید کارت های کالایی که عدد روی آنها بیشتر از تعداد نفرات می باشد کنار گذاشته شوند. به عنوان مثال برای بازی 3 نفره کارت هایی که روی آنها عدد ” 4+ ” درج شده است را کنار میگذاریم. سپس تمام کارت های مجاز و ممنوعه را با هم مخلوط کرده، بُر میزنیم و به هر تاجر 6 کارت کالا داده می شود. فراموش نکنید که بازیکنان نباید کارت های یکدیگر را نگاه کنند. سپس مابقی کارت ها را به پشت در وسط بازی به عنوان بازار اصلی و 5 کارت در سمت راست و 5 کارت در سمت چپ بازار اصلی به عنوان بازار دست فروشان به رو قرار میدهیم.

نشان اتابک به بزرگترین نفر داده می شود و در دور بعد بر اساس جهت چرخش عقربه های ساعت به نفر بعد می رسد.

مراحل انجام بازی اتابک والی تبریز

1- خرید از بازار (نوبت بازی تاجران)

نفر سمت چپ اتابک شروع کننده بازار خواهد بود. در اینجا بازیکن میتواند بین 3 تا 5 کارت از دست خود بسوزاند و آنها را روبروی بازار اصلی قرار دهد و به همان تعداد از بازارهای دستفروشان یا اصلی کارت بردارد.

پس از اینکه عمل برداشتن کارت به اتمام رسید بازیکن باید کارتهایی را که سوزانده است را به ترتیب دلخواه خودش مرتب کرده و به بازار دستفروشان اضافه کند. ترتیب قرار گیری کالاها به این دلیل مهم است که شما باید کارتی که حریفتان به آن احتیاج دارد را پایین تر از بقیه قرار دهید.

نکته 1: اگر بازیکنی کارت اول را از بازار دستفروشان بردارد میتواند مابقی را از بازار اصلی بردارد. ولی اگر کارت اول را از بازار اصلی بردارد دیگر نمیتواند کارتی را از بازار دستفروشان بردارد.

نکته 2: بازیکن در نوبت خودش میتواند دسته کارت های دستفروشان را ببیند ولی نباید ترتیب آنها را به هم بریزد.

2- پرکردن کیسه های حمل و نقل توسط تجار (نوبت بازی تاجران)

بعد از اینکه همه ی بازیکنان خریدشان را انجام دادند وارد مرحله پر کردن کیسه ها می شویم. در اینجا همه ی بازیکنان بین 1 تا 5 کارت را برای اظهار به اتابک درون کیسه قرار میدهند و تا زمانی که به خدمت اتابک نرفته باشند میتوانند محتویات کیسه را تغییر دهند.

3- اظهار کالا به اتابک (نوبت بازی تاجران)

در این مرحله همه ی تاجران باید کیسه های خود را به اتابک تحویل دهند و اجبارا تعداد کارت ها و عنوان کالاهای درون کیسه را اعلام نمایند. (بازیکن میتواند بلوف بزند و کالایی که اعلام میکند در کیسه موجود نباشد)

4- بازرسی محموله (نوبت بازی اتابک)

در این مرحله شما باید سعی کنید به هر روش ممکن اتابک را فریب بدهید و او ممکن است به شما شک کرده و کیسه شما را بازرسی نماید.

شما میتوانید سبیل اتابک را چرب کرده و با سکه ها و یا کالاهای مجاز و ممنوعه حجره تان و یا تعدادی از کالاهای درون کیسه به او باج بدهید و یا حتی به او وعده ی سر خرمن بدهید تا بدون بازرسی اجازه عبور کالاهایتان را صادر نماید. ولی نمیتوانید از کارت های دست خود به اتابک باج بدهید.

اگر اتابک فرد باهوشی باشد میتواند در این مرحله پول خوبی به جیب بزند ولی اگر ساده لوح و بی دقت باشد ضرر و زیان میکند.

تا زمانی که اتابک تصمیم به بازکردن یا نکردن کیسه شما را نگرفته باشد میتوانید به تلاشتان برای فریب او ادامه دهید و بقیه بازیکنان باید سعی کنند که زیر آب شما را نزد او بزنند.

مثال : کیسه کالاها را جلوی اتابک قرار میدهید و اعلام میکنید که سه کارت سیب زمینی درون کیسه است و مبلغ 5 تومان به اتابک باج میدهید. اتابک به شما مشکوک شده و کیسه شما را بازرسی میکند. در اینجا دوحالت پیش میاید.

• شما درست گفته باشید: در این صورت کارت ها را به حجره خودتان اضافه میکنید و جریمه درج شده روی کارت ها را از اتابک میگیرید.

• شما بلوف زده باشید: در این صورت به اندازه جریمه درج شده روی کارت ها به اتابک پول پرداخت میکنید، کارت های درست را به حجره خود اضافه کرده و اتابک بقیه کارت ها را به ترتیب دلخواه خود به بازار دست فروشان بر میگرداند.

در صورتی که پول کافی برای پرداخت به اتابک را نداشته باشید یا باید از کارت های درون حجره خود معادل جریمه را به اتابک بدهید و یا تعدادی کارت از حجره خود به بازار دست فروشان بدهید و پول آنها را از بانک دریافت کرده و به اتابک پرداخت کنید.

نکته : کالاهای مجاز را به رو در سمت چپ حجره (به شکلی که همه ی آنها قابل دیدن باشند) و کالاهای ممنوعه را به پشت و روی هم در بالای حجره قرار دهید.

5- پایان دست (نوبت بازی اتابک)

بعد از اینکه تکلیف کیسه ها مشخص شد همه بازیکنان به نوبت از بازار اصلی کارت بر میدارند تا تعداد کارت های موجود در دستشان به 6 برسد. اگر کارت های بازار اصلی به اتمام رسید از هرکدام از بازارهای دستفرشان 5 کارت برداشته ، بُر بزنید و بازار اصلی را شارژ نمایید. سپس نشان اتابک را به نفر بعد بدهید و بازی را در دور جدید آغاز کنید.

پایان و برنده بازی فکری اتابک والی تبریز

در بازی اتابک 4 و 5 نفره پس از اینکه هر بازیکن 2 بار در نقش اتابک ظاهر شد بازی به اتمام میرسد. برای بازی 3 نفره نقش اتابک 3 بار به هر بازیکن میرسد.

پس از اینکه همه ی بازیکنان به تعداد لازم نقش اتابک را بازی کردند نوبت به امتیاز شماره و تعیین برنده بازی می رسد.

سلطان کالا و جانشین سلطان:

پس از پایان بازی باید سلطان و جانشین سلطان هر کالا را تعیین کرد.

• سلطان یک کالا بازیکنی است که بیشترین تعداد از یک کالا را داشته باشد.

• نفر بعد از سلطان جانشین سلطان خواهد بود

امتیاز سلطان و جانشین سلطان هر کالا روی کارت حجره ها درج شده است. در صورت تساوی کارت های یک کالا، نیمی از مجموع امتیازات سلطان و جانشین سلطان آن کالا به هرکدام از دو بازیکنان تعلق میگیرد. و اگر دو نفر برای جانشین سلطان شدن امتیازات مساوی به دست بیاورند. امتیاز جانشین سلطان بطور مساوی به آنها تقسیم میشود.

نحوه شمارش امتیازات در بازی فکری اتابک والی تبریز

شمارش امتیازات بازیکنان به این شرح است:

1- جمع امتیاز کالاهای مجاز و ممنوعه موجود در حجره.

2- جمع تمام سکه های هر نفر

3- جمع امتیازاتی که به عنوان سلطان و جانشین سلطان بدست می آورید.

نکته : در حالت بازی پیشرفته اگر بازیکنی کارت غیر مجاز درباری در حجره خود داشته باشد معادل کالایی که روی آن درج شده است به مجموع کالاهای او اضافه می شود.